Saturday, May 06, 2006

MONA LISA-keda kotib?
Aga kotib ja kuidas veel.



Inimesi võtab ikka aeg-ajalt jalust nõrgaks mõni maal,skulptuur või kunstiteos.
Vaene Mona Lisa on ära piinatud pidevate spekulatsioonidega tema naeratuse ümber.

Tegelt on mul üks seletus, täiesti mitteteaduslik.Hahaa.
Leonardo veetis nii skulptuuride ja maalide tegemise kõrvalt aega ka põhjalike anatoomia uuringutega.Ta nimelt lahkas laipu -kind of perverse, aga tänapäeva arstitudengid ilma selle kogemuseta operatsioonisaali ei pääseks ju.

Kui 1503.aastal kutsus jõukas firentslane Francesco del Giocondo Leonardo da Vinci maalima portreed oma 26-aastasest naisest Mona Lisast, siis Leonardo muidugi nõustus...

Ta oli eelnevalt viibinud külalisena mungaordu juures, kus töötas usuteemaliste maalide kallal.Samuti tegeles ta hoogsalt matemaatikaga.
(Käisin ka mungaordu ruumides-oh shit....sellest keskkonnast saavad maailma tulla vaid perverdid nagu näiteks võimuhull munk Savonarola.....illusioonid teevad inimesi ikka hulluks aeg-ajalt.)


Millest see maal siis räägib.
Ütlen ausalt, et pole tutvunud teooriatega ega ka lugenud raamatuid sel teemal.usalt öeldes poleks see üldsegi nii tähtis,sest kunst on isiklik kogemus ja võib igaleühele rääkida täiesti eraldiseisva "oma loo".
Ja ma aktsepteerin seda, et kõiki asju saab näha läbi iseenda.

Mulle meeldib end hoida rikkumata mõjutustest, mis võiks mu ideid kõrvale juhtida.
Sellepärast usun, et väikesed lapsed oskaks sellest maalist eriti geniaalselt aru saada, sest nemad ei tea asjast mitte midagi.


Kui Mona Lisa huulte kohal värelebki naeratus ja teda võib pidada mõistatuslikuks, siis palun andke andeks ,kuid absoluutselt iga talumees ja joodik muutuks Toskaana valguse käes jumalikuks olendiks.No tegelikult natuke liialdasin, aga jah...maastiku ilu suhtes oli mul tõsi taga.

Sest Toskaana valgus pole sugugi mitte TAVALINE.
Sõitsin rongiga läbi maastike, mis on inspireerinud Leonardot ja sain aru,et
see looduse idüll ja ka religioossete maalide idüll pluss nendes peituv vaimne pinge
on kõige mõjusam, siis kui maalida NOORT NAIST(sest noored naised, lapsed ja loomad on inimesi paelunud aegade algusest) salapärase ja kauni (isegi müstilise) maastiku taustal, mis on kaugust rõhutava efektiga).(Michelangelo oleks vist maalinud noort meest)

Üks tark raamat ütleb, et maailmas ei ole poeetilisemat teemat kui ilusa noore naise surm.See selleks.
Firenzes ei olnud eriti tihti maalitud naisi tugevatena ja läbinisti võimsate ja arusaamatute hingedena-maali PEATEEMANA.

Ja kui maalida siis elav staatiline skulptuurne inimene oma maali sisse, siis pole ime, et emotsioonid, mis on peidetud Mona lisa suunurkadesse ja silmadesse hakkavad
mõjutama muljet temast-ta on nii neetult elus.
Kui jalutada öises Firenzes ringi, siis seal on kõik skulptuurid nii ELUS, et hirm tuleb peale.
Purjus peaga tuli ette, et kõnetasin neid.Aga nad ei vastanud ja isegi kui vastasid ei saa ma itaalia keelest veel nii hästi aru. :D
Dääm nad on niiiiiii elusad.


Äkki Mona Lisa on maalitud surnud inimese(või skulptuuri) järgi ja siis muudetud elavaks kavalate matemaatiliste pintslitõmmetega. (Mona Lisal on ristatud käed...mis võib viidata ka ristile "GROCE" in italian ja ka surnutel on tihtilugu käed risti.)

YES SHE IS VIRGIN MARIA.
Sest Leonardo oli maalinud Neitsi Maarjaid varemgi.

AGA ILMALIKKE NEITSI MAARJAID, kas keegi sel ajal nägi inimeses midagi JUMALIKKU?
AH?
Inimene oli renessanssiajal alles saamas tagasi jumalaks.(Kirik oli liiga ülbe ja võimas, kuid mitte kauaks.)
Kõigepealt sai jumalaks tagasi mees.
Siis naine.

(Firenze on kuulus oma paljaste meeste skulptuuride arvukuse poolest,mis saab rõõmustada ainult naisi ja geimehi .Eksole ;D
Meenutades Michelangelot, siis töötas ta inimkeha vägivaldsete vormide kallal ka üsna kõvasti.Peaasi oli see, et kui kirikud ja katedraalid hakkasid oma grandioossusega varjutama inimest ja inimeseks olemist, siis Michelangelo skulptuurid tõid linnaruumi tagasi selle kaotsiläinud inimesekuju.Ja mitte tavalise lodeva ja paksu linnakodaniku, vaid heas vormis keha, millel ilmnes lisaks seksapiilile ka "jõudu"-"forza" ja ülevust.)


Aga kunstnik,kes maalib täiesti lambist tulnud Firenze naise kavalaks jumalannaks, kes sajandeid hiljem veel sädemeid pillub.

Leonardo oli väga julge.
Ja isegi kui ma olen kõigest valesti aru saanud, siis humanistidel on täielik õigus näha Mona Lisas ülistust inimese hingele, mis on kui Toskaana maastik-müstiline, kauge ja kättesaamatu.

Ei saa mõista Leonardot kui ei näe ja ei taju oma silmaga kohti, kus
kunst on sündinud.Mitte midagi ei saa mõista detailina,kui ei vaata tervikut.
Aga enamus inimesi ainult vahivad ja loevad oma kunsti seletamise teatmikke.
Screw it!
Sa pead tundma seda.


Sest kuigi räägitakse, et keskkond inimest ei mõjuta.
Siis üks asi mida ma põhimõttekindlalt usun on see, et keskkond mõjutab peaaegu, et kõike, mida inimene teeb.


LONG LIVE THE HILLS OF TUSCANY
HOME OF THE HUMAN MYSTERY and MISERY :D

2 Comments:

Blogger -bio-olga said...

tahaks tunda seda!

12:16 PM  
Blogger Anari said...

Ma usun, et sul õnnestub..

1:29 PM  

Post a Comment

<< Home